Salam Ramadhan

Assalamualaikum...

Rasanya masih belum terlambat untuk mengucapkan Salam Ramadhan. hari ni nak share tentang apa yang dengar di radio pagi tadi dan pagi semalam. saya compilekan sekali.

Bermula dengan sebuah analogi. Analogi 1
Seorang bapa pulang dari kerja dan kepenatan, dia meminta anaknya segelas air.
Anak 1 : Bawa air letak depan ayah dan kata "ayah ni asyik-asyik kak long je kena buat takde orang lain ke?"
Anak 2 : Bawa air dan membisik "ayah, segelas air ni 50sen ye."
Anak 3 : Bawa air dan terus menghilang.
Anak 4 : Bukan sahaja bawa tetapi juga sedikit kuih-muih dan dibentangkan dengan cantik dan menarik.

Ciri anak-anak ini:
Anak 1 : Buat atas dasar perintah semata-mata.
Anak 2 : Buat kerana mahukan balasan dan setiap perbuatan berbeza balasan.
Anak 3 : Buat kerana takut.
Anak 4 : Buat kerana sayang dan cinta.

Dalam keempat-empat anak ini, sekiranya suatu hari ayahnya hendak ke luar negara dan anak memesan sebuah beg, apa agaknya yang di ayah akan fikir?
Anak 1 : Ayah minta tolong sikit pun asyik complain, nantilah kalau ayah ingat ayah beli.
Anak 2 : (Tak abis-abis asyik nak pau duit aku) Tengoklah kalau ayah ada duit lebih.
Anak 3 : InsyaAllah
Anak 4 : tak perlu diminta si ayah tentu terfikir-fikir apa hadiah yang sesuai untuk diberikan pada si anak.

Aplikasikan pula dengan hubungan kita dengan Allah. Yang mana satukah kita dalam beribadah, adakah anak 1, 2, 3 atau 4. seringkali kita terdengar manusia mengeluh, Allah bersikap kejam(naudzubillah) kerana tidak menunaikan permintaan kita tetapi adakah kita telah cuba sedaya-upaya memenuhi permintaan Yang Maha Esa? Adakah kita telah mengikhlaskan diri kita sebaik mungkin? Adakah kita telah cuba melakukan ibadah-ibadah sunat sebanyaknya sebagai tambahan amal?

Analogi 2
Seorang lelaki gembira dapat menjadi askar prebet setelah lulus permohonan. selepas 2 tahun adakah lelaki itu akan terus gembira dan bersemangat menjadi prebet? tentu tidak. lelaki itu tentu mahu memajukan diri untuk dapat calit 1 pula. dengar je ada ujian kenaikan pangkat terus dipohon. dia berusaha keras menjalani segala latihan dan ujian dan akhirnya dapat calit 1. setelah beberapa tahun adakah dia masih seronok dengan calit 1. tentunya dia akan berusaha pula untuk mendapat calit 2 dan seterusnya.

begitulah kita dalam kehidupan sentiasa mengejar ranking dunia. Bukan sahaja dalam bidang kerja tetapi juga pelajaran. dari UPSR, PMR, SPM dan seterusnya. takkan asyik nak ulang tingkatan 3 sampai beberapa tahun kan.

Bagaimana pula dengan ranking kita di sisi Allah? Sekiranya dulu kita solat hanya sekadar solat, adakah selepas 20 tahun kita masih begitu? tidak mahukah ditambah dengan solat sunat, solat dengan khusyuk dan sebagainya? Adakah selamanya kita mahu menjadi seorang Islam 'biasa' yang hanya melaksanakan 5 rukun Islam sedangkan banyak lagi perkara yang Allah suruh yang perlu turut diberi perhatian sepenuhnya?

0 comments: